ارز اربعین به صورت دینار به زائران پرداخت می‌شود مشترکان برق خانگی خراسان رضوی ۲۷ میلیارد ریال پاداش گرفتند افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

راه‌های پیشگیری از هدر رفت خاک و آب

  • کد خبر: ۹۸۷۳۲
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
راه‌های پیشگیری از هدر رفت خاک و آب
علیرضا سوهانی - مدرس دانشکده کشاورزی

چند روز پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالان اقتصادی با تاکید بر جهش تولید، بر ضرورت جلوگیری از نابودی خاک و هدررفت آب در بخش کشاورزی تاکید فرمودند. اما اجرای رهنمود‌های ایشان، نیازمند چه بستر‌هایی است و ما چه وظیفه‌ای در این باره داریم؟

بررسی وضعیت بارش‌های کشور نشان می‌دهد که ایران اکنون یکی از دوران‌های سخت خشک سالی را سپری می‌کند، این درحالی است که تقاضا برای مواد غذایی در کشور رو به افزایش است. بدیهی است که در چنین شرایطی باید به سوی استفاده بهینه از تمام عوامل دخیل در تولید کشاورزی شامل نهادها، کود، آب و... حرکت کنیم تا بتوانیم ضمن کاهش هزینه تمام شده، تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهیم. یکی از راه‌های تحقق این مهم، گسترش تولید گلخانه در کشور و خراسان رضوی است.

تولید گلخانه‌ای می‌تواند بستر‌های استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی و به خصوص آب را فراهم کند، با این حال تحقق این کار نیازمند گسترش مجتمع‌های گلخانه‌ای بزرگ درقالب شهرک‌های گلخانه‌ای است.

اکنون به دلیل کوچک مقیاس بودن بخش بزرگی از گلخانه‌ها در عمل هزینه‌های تمام شده آن‌ها زیاد است و محصولاتشان قابلیت رقابت با محصولاتی را که به صورت سنتی کشت می‌شوند، ندارد.

به این نکته باید توجه کرد که هرقدر مقیاس گلخانه‌ها افزایش بیابد، هزینه تمام شده نهایی کمتر می‌شود. برای تحقق این هدف باید کارآفرینان بخش کشاورزی را به سوی کار گروهی سوق داد.

برای کاهش هزینه تمام شده تولید گلخانه ای، اولین اقدام استفاده بهینه از تمام عوامل تولید است. گاه دیده می‌شود که کود یا مکمل‌های غذایی که هزینه سنگینی نیز دارند، بیش از مقدار لازم به گیاهان داده می‌شود و این مسئله هزینه سربار تولیدکننده را فوق العاده افزایش می‌دهد.

نکته بعدی، استفاده از نهاده‌های نامرغوب در کشت‌های گلخانه‌ای است. بار‌ها دیده شده است که تولیدکنندگان به دلیل دسترسی نداشتن یا گرانی از کود‌های نامرغوب استفاده کرده اند و همین مسئله حجم تولید و کیفیت محصولات آن‌ها را کاهش داده است.

به منظور حل این مشکل باید زمینه‌های لازم به منظور دراختیار قرار دادن نهاده‌های مرغوب را برای تولیدکنندگان فراهم کنیم. نکته دیگر مجهزسازی تولیدکنندگان به علم روز تولید است. بخش کشاورزی باید برای تامین امنیت غذایی کشور به سمت توسعه گلخانه‌های های تک و هیدروپونیک پیش برود. درصورت تحقق این هدف، بی تردید دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره جلوگیری از هدررفت خاک و آب در حوزه کشاورزی برطرف خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->